– LP Kangasalan kokonaisvaltainen tekeminen kenttien ulkopuolella on ollut samalla tasolla jo vuosikymmenen. Pärjäämme vertailussa, mutta haluamme kirkastaa brändiä, jotta myös yhteistyökumppanuuksien näkyvyys saa uusia ulottuvuuksia, LP Kangasalan manageri ja seuran puheenjohtaja Jorma Malm kertoo.
Ahooy Creativen markkinointipäällikkö Raine Siltala on todella innoissaan alkavasta yhteistyöstä.
– Ahooy Creative aloitti brändien rakentamisen 18 vuotta sitten Kuopiossa ja siitä lähtien olemme olleet aktiivisesti mukana paikallisten seurojen menossa. Nyt kun Ahooy perusti uuden toimipisteen Tampereelle, haluamme olla osa urheilua myös täällä. Kannustamme liikunnallisiin arvoihin ja urheilu on brändinrakennuksen kannalta mielenkiintoinen kenttä. Meidän tahtotilamme on tehdä Kangasalasta Suomen tyylikkäin naislentopalloseura yhdessä seuraväen kanssa, sanoo Siltala.
Savo Volley on noussut lyhyessä ajassa seuratuimmaksi lentopalloseuraksi sosiaalisessa mediassa. Seuran brändi ei ole päälleliimattua glamouria, vaan perusteellinen työ, joka on tehty kunnioittaen savolaisia lentopalloperinteitä ja historiaa, nykyhetki silmällä pitäen.
– Brändityössä on tärkeää omaksua alueellinen identiteetti, kunnioittaa historiaa ja tuoda uutta ajatusta mukaan. Se vaatii paljon seura-aktiivien, pelaajien, talkoolaisten ja muiden sidosryhmien haastattelua sekä syvällistä pohdintaa, muistuttaa Siltala.
Tarkoitus ei ole luoda mitään neonvalojen ja savukoneiden seassa kasvavaa Kangasalaa, vaan kirkastaa ajatusta siitä, mitä LP Kangasala syvimmiltään edustaa ja mitä arvoja heidän toiminnassaan on.
– Lentopallo on tyylikäs laji. Haluamme kuunnella pelaajia, koska he haluavat sydämestään auttaa seuraa ja lajia esiintymään positiivisessa valossa ja aiheuttamaan säkenöintiä myös urheilukentän ulkopuolella, Siltala kuvailee.
LP Kangasalan libero Tiiamari Sievänen on innoissaan, että pelaajat ja koko seura otetaan mukaan suunnitteluun alusta asti.
– Onhan se tärkeää että rakennamme oman inspiroivan tapamme viestiä joukkueesta ja tapahtumista. Ja mitä enemmän brändi kuulostaa ja näyttää meiltä, sitä rehellisemmin viestimme sitä todellista hyvää fiilistä, mikä meidän seurassa loistaa, Sievänen intoilee.
Brändityö on suuri panostus
Jorma Malm näkee brändityön väistämättömäksi, jos haluaa nousta uskottavaksi tekijäksi. Tavoitteena on tehdä seurasta koko Kangasalan ylpeys, mitä se osittain jo onkin.
– Olemme Kangasalalta ponnistava pääsarjajoukkue, joka haluaa olla ylpeä kotipaikastaan ja tuoda arvojamme ja kaupunkikuvaa esiin positiivisessa valossa.
Malm uskoo, että brändityön arvo mitataan arvostuksessa ja kiinnostuksessa. Urheilumarkkinointi on muuttunut paljon pelkkien laitamainosten ajoista.
– Ammattiurheilu pyörii pitkälti kumppanuussopimusten avulla. Enää ei riitä logo paidassa, vaan seuran ja pelaajien tehtävä on pyrkiä tarjoamaan kumppaneille yhä parempia tapoja tehdä yhteistyötä, sanoo Malm.
Työ ei lopu uuden brändin julkaisuun. Ahooy Creative työskentelee edelleen aktiivisesti myös Savo Volleyn brändin ja markkinoinnin parissa. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, jossa ahkeruus palkitaan usein vasta vuosien päästä.
– Lentopalloseuroissa päätoimisesti markkinoinnin parissa työskentelevät ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Siksi urheiluseuran brändin rakentamisessa on osattava ottaa huomioon resurssit. Kaikki tulee suunnitella niin, että seura pystyy toteuttamaan suunnitelmaa pidemmällä aikavälillä, Siltala avaa hyvän brändäämisen vaatimuksia.
Kaikkea ei ole tarkoitus uudistaa myöskään LP Kangasalan kohdalla heti.
– Aloitamme strategiasta tunteaksemme itsemme paremmin ja sen jälkeen hyökkäämme visuaaliseen identiteettiin. Käytännön markkinointipanostukset, kuten mahdollisesti uudet verkkosivut toteutetaan asteittain vuoden 2021 aikana, Siltala kuittaa.
Naisten liigajoukkue on lippulaiva, mutta juniorityötä ei unohdeta
LP Kangasalla on toistakymmentä juniori- ja harrastajoukkuetta. Brändityö tehdään lähtökohtaisesti liigajoukkueelle, mutta seuraa ei unohdeta.
– Liigajoukkue on paraatipaikalla seuran sanansaattajana. Pelaajat ja seuraväki toimivat esimerkkinä, kun esiinnymme mediassa ja estradeilla valtakunnan huipulla. Koko seuran tarina ja missio on tärkeä, koska seura kasvattaa untuvikoista terveellisen elämäntavan omaksuvia nuoria siinä missä koulut ja vanhemmat, toteaa Siltala.
Yhteistyöltä odotetaan paljon puolin ja toisin
Seuran näkökulmasta yhteistyön odotukset ovat selkeitä. Urheiluseuroilla on edessä hankalat ajat, koska yleisökapasiteetit ovat tällä hetkellä rajattuja ja iso osa taloudesta on kiinni yleisömäärissä.
– Emme voi varmuudella sanoa, mihin maailman tilanne etenee, mutta olemme varmoja että tämä on oikea aika rakentaa lähtökohdat valmiiksi jo tulevia kausia silmällä pitäen, ennustaa Malm.
Ahooy Creativen tavoite on intohimoinen – olla kahden Suomen kiinnostavimman lentopallobrändin takana.
– Meillä on Kuopiossa 27 omalaatuista luovaa tekijää ja Tampereen toimistomme kasvaa yhä edelleen lähitulevaisuudessa. Haluamme olla osana Kangasalan tarinaa, auttaa heidän kumppanuuksia bisneksessä ja elää urheilua intohimoisesti mukana niin voiton kuin tappion hetkellä. Mielestämme urheilukannatus ei ole menestyksen fanittamista, vaan enemmänkin seurauskollisuutta ja arvostusta tärkeän yhteiskunnallisen asian ympärillä, muotoilee Siltala.
Lopputulos tulee esiintymään edukseen
Sen, miltä kirkastettu LP Kangasala tulee näyttämään ja kuulostamaan, saamme tietää keväällä 2021. Lupausten mukaan niin LP Kangasala kuin Kangasala alueena tulevat esiintymään edukseen. Brändiuudistus otetaan käyttöön kokonaisvaltaisesti tulevalla kaudella 2021-2022.
– Haluamme luoda puoleensavetävän visuaalisen maailman, joka vakuuttaa. Tavoitteemme on kirkastaa millainen on se kuuluisa kesäpäivä Kangasalla. Toivomme, että jo tulevana keväänä se on kultainen. Sitäkin tärkeämpää on, että jokainen seuraan sidoksissa oleva ja tuleva fani, talkoolainen, pelaaja ja juniori kantaa seuran logoa rinnassaan ylpeydellä ja intohimolla, Siltala maalailee.